PRZEDSZKOLE nr 1 w NAMYSŁOWIE

ul. Partyzantów 2

46-100 Namysłów

tel. 774100240

sekretariat@p1namyslow.szkolnastrona.pl

Ustawienia

Wyszukiwarka

Podsumowanie ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Zabawy sztuką"

       Dzieci z grupy ,,Biedronki” i ,,Pszczółki” z Przedszkola nr 1 w Namysłowie  w roku szkolnym 2022/ 2023 wzięły udział w  ogólnopolskim projekcie edukacyjnym     pt. ,,Zabawa sztuką”.  Głównym jego  celem  jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi orazgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej, gdzie  jednym   z podstawowych założeń  jest zabawa, a jak dodamy do tego sztukę, to powstanie nam wyjątkowa "Zabawa sztuką". Projekt powstał na bazie programu  D. Drabik i  jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego  oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.W ramach projektu każda grupa miała zrealizować co najmniej 5 z zaproponowanych aktywności.

       Przedszkolaki z dwóch grup na początek wykonały  zadanie  nr 17 -  ,,Architekci” . Korzystając z dostępnych w swoich salach klocków o różnej strukturze, różnych kolorach  i wielkościach  oraz wykonane z różnych materiałów, tworzyły różnorodne budowle, które poznały na zajęciach na podstawie ilustracji oraz filmów edukacyjnych. A ponieważ każde państwo rozpoznawalne jest za sprawą jakiejś budowli, mali architekci  stworzyli miniatury wybranych symboli architektonicznych.Kolejnym zadaniem do jakiego przystąpiły 4- i 5-latki było zadanie nr 18 - "Monochromatyzm" , czyli jedna barwa, wiele odcieni. Przy pomocy papieru kolorowego, kredek i innych materiałów plastycznych dzieci tworzyły prace w wybranej barwie  i jej odcieniach. Każdy przedszkolak zapoznał się z istotą i charakterystyką monochromatyzmu na podstawie obrazów różnych twórców przedstawionych na zajęciach przy pomocy tablicy multimedialnej. Każdy też samodzielnie dokonał wyboru barwy,  w obrębie której działał.  W dalszej części realizacji projektu dzieci z obydwu grup miały okazję poznać różnorodne ,,narzędzia” do tworzenia sztuki. Przetestowaliśmy gąbki, korki, piórka, zapałki, stemple z owoców i warzyw i wiele innych . Jednak najbardziej spodobały się zajęcia twórcze wykorzystujące swój własny palec. Dzieci poznawały konsystencję farby, jej kolory, a nawet zapachy. I tak wykonaliśmy zadanie nr 5 - "Nietypowy pędzel". Kolejne zadanie- nr 1, jakie wykonały obydwie grupy to było tworzenie za pomocą techniki ,,TWAL” . Jest to jedna z technik plastycznych wykorzystywanych przez nauczycieli pracujących według założeń Froebla. Warto zaznaczyć, że nie jest to technika opracowana czy też wykorzystywana przez tego wybitnego pedagoga, lecz powstała na bazie działań freblowskich i tzw. ręcznych prac twórczych.TWAL, czyli thinking with a line, to technika opracowana przez Cathy Topal na bazie jej doświadczeń, ale i założeń różnych nurtów  i filozofii m.in. Friedricha Froebla, Reggio Emilia. Rozwijając skrót i tłumacząc go na język polski jest to po prostu myślenie linią. Linia jest podstawowym elementem sztuki, projektowania i kluczem do odblokowania procesu twórczego. Technika ta przeznaczona jest dla dzieci od 3 roku życia, a w skrócie polega na używaniu kartonu do odbija linii i tym samym tworzenia własnych kompozycji.  Dzieci z okazji Dnia Drzewa wykonały przepiękne prace plastyczne i miały nie lada frajdę ze stemplowania linią i jej rozmazywaniem.

       Następne zadanie, nr 16,  to utworzenie w salach  tzw. kącików sztuki. By dzieci mogły swobodnie działać plastycznie, poznawać nowe metody i techniki działań twórczych  i wykorzystywać różnorodne narzędzia i przybory wspólnie utworzyliśmy w sali ,,Biedronek” i w sali ,,Pszczółek” specjalne miejsca, aby ułatwić i umożliwić dzieciom swobodę tworzenia. Dodatkowo grupa ,,Biedronki” zrealizowała zadanie nr 8 - ,,Sztuka ulicy”. Wraz ze swoimi paniami dzieci malowały na folii zawieszonej na balustradzie balkonu w przedszkolu. Zaprosiły do tworzenia jedną z mam, która także działała twórczo odkrywając nowe możliwości sztuki i jej prezentacji środowisku lokalnemu. Śmiechu było co sporo a i jesienna pogoda także dopisała. Wszystkie założenia projektu zostały zrealizowane ciesząc małych przedszkolaków  i pozwalając im poznać nowe sposoby działania plastycznego oraz poznając wiele obrazów znanych i mniej znanych artystów.