Podsumowanie ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Zabawy sztuką"
Dzieci z grupy ,,Biedronki” i ,,Pszczółki” z Przedszkola nr 1 w Namysłowie w roku szkolnym 2022/ 2023 wzięły udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym pt. ,,Zabawa sztuką”. Głównym jego celem jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi orazgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej, gdzie jednym z podstawowych założeń jest zabawa, a jak dodamy do tego sztukę, to powstanie nam wyjątkowa "Zabawa sztuką". Projekt powstał na bazie programu D. Drabik i jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.W ramach projektu każda grupa miała zrealizować co najmniej 5 z zaproponowanych aktywności.
Przedszkolaki z dwóch grup na początek wykonały zadanie nr 17 - ,,Architekci” . Korzystając z dostępnych w swoich salach klocków o różnej strukturze, różnych kolorach i wielkościach oraz wykonane z różnych materiałów, tworzyły różnorodne budowle, które poznały na zajęciach na podstawie ilustracji oraz filmów edukacyjnych. A ponieważ każde państwo rozpoznawalne jest za sprawą jakiejś budowli, mali architekci stworzyli miniatury wybranych symboli architektonicznych.Kolejnym zadaniem do jakiego przystąpiły 4- i 5-latki było zadanie nr 18 - "Monochromatyzm" , czyli jedna barwa, wiele odcieni. Przy pomocy papieru kolorowego, kredek i innych materiałów plastycznych dzieci tworzyły prace w wybranej barwie i jej odcieniach. Każdy przedszkolak zapoznał się z istotą i charakterystyką monochromatyzmu na podstawie obrazów różnych twórców przedstawionych na zajęciach przy pomocy tablicy multimedialnej. Każdy też samodzielnie dokonał wyboru barwy, w obrębie której działał. W dalszej części realizacji projektu dzieci z obydwu grup miały okazję poznać różnorodne ,,narzędzia” do tworzenia sztuki. Przetestowaliśmy gąbki, korki, piórka, zapałki, stemple z owoców i warzyw i wiele innych . Jednak najbardziej spodobały się zajęcia twórcze wykorzystujące swój własny palec. Dzieci poznawały konsystencję farby, jej kolory, a nawet zapachy. I tak wykonaliśmy zadanie nr 5 - "Nietypowy pędzel". Kolejne zadanie- nr 1, jakie wykonały obydwie grupy to było tworzenie za pomocą techniki ,,TWAL” . Jest to jedna z technik plastycznych wykorzystywanych przez nauczycieli pracujących według założeń Froebla. Warto zaznaczyć, że nie jest to technika opracowana czy też wykorzystywana przez tego wybitnego pedagoga, lecz powstała na bazie działań freblowskich i tzw. ręcznych prac twórczych.TWAL, czyli thinking with a line, to technika opracowana przez Cathy Topal na bazie jej doświadczeń, ale i założeń różnych nurtów i filozofii m.in. Friedricha Froebla, Reggio Emilia. Rozwijając skrót i tłumacząc go na język polski jest to po prostu myślenie linią. Linia jest podstawowym elementem sztuki, projektowania i kluczem do odblokowania procesu twórczego. Technika ta przeznaczona jest dla dzieci od 3 roku życia, a w skrócie polega na używaniu kartonu do odbija linii i tym samym tworzenia własnych kompozycji. Dzieci z okazji Dnia Drzewa wykonały przepiękne prace plastyczne i miały nie lada frajdę ze stemplowania linią i jej rozmazywaniem.
Następne zadanie, nr 16, to utworzenie w salach tzw. kącików sztuki. By dzieci mogły swobodnie działać plastycznie, poznawać nowe metody i techniki działań twórczych i wykorzystywać różnorodne narzędzia i przybory wspólnie utworzyliśmy w sali ,,Biedronek” i w sali ,,Pszczółek” specjalne miejsca, aby ułatwić i umożliwić dzieciom swobodę tworzenia. Dodatkowo grupa ,,Biedronki” zrealizowała zadanie nr 8 - ,,Sztuka ulicy”. Wraz ze swoimi paniami dzieci malowały na folii zawieszonej na balustradzie balkonu w przedszkolu. Zaprosiły do tworzenia jedną z mam, która także działała twórczo odkrywając nowe możliwości sztuki i jej prezentacji środowisku lokalnemu. Śmiechu było co sporo a i jesienna pogoda także dopisała. Wszystkie założenia projektu zostały zrealizowane ciesząc małych przedszkolaków i pozwalając im poznać nowe sposoby działania plastycznego oraz poznając wiele obrazów znanych i mniej znanych artystów.